Tuesday, May 29, 2012

REVIEW: AMERIKA


Murshid Merican, seorang pekerja di firma Timmy Lee, sebuah firma arkitektur. Tinggal di loteng tanpa tingkap sebuah hostel di 69 Pudu Lama milik majikannya. Filem pendek eksperimentasinya yang bertajuk Mekar rupa-rupanya diminati Aneeta, yang mengesyorkannya mengambil bahagian dalam pertandingan filem pendek. 

Pada suatu malam, sehari sebelum Ramadhan, dia dikejutkan dengan pemergian kawan baiknya Awang Besut. Waktu itu juga dia, Ramlee dan Dahlia adik angkatnya bergegas ke Besut. Sebenarnya aku dah agak mesti ada watak bernama Awang selepas watak Murshid dan Ramlee ini, yang membentuk nama Ramlee Awang Murshid. 

Sewaktu disana dia mendapat berita dari Aneeta bahawa filem pendeknya telah memenangi pertandingan dan mendapat hadiah berupa 2 keping tiket percutian ke Miami dan sedikit wang belanja. Namun akhirnya dia seorang diri terbang ke Miami. Disana dia tinggal bersama Shah dan Ella iaitu pengajur, di Barcelona Studio. Banyak manusia yang dia jumpa dan banyak perkara yang dilaluinya sepanjang berada disana. 

Sebenarnya aku tak nampak plot buku ini. Beberapa kali aku skip muka surat kerana agak bosan. Ia lebih kepada sebuah catatan harian atau diari hidup Murshid tanpa ada sesuatu cerita yang mahu diangkat Ridhwan Saidi, penulis buku ini. Akhir sekali Murshid mati kerana pohon tumbang yang mengenai bilik tidurnya, meninggalkan sebuah beg yang berisi RM2000 dan 2 keping tiket ke Amerika yang dijumpai Lui dan isterinya. 

Aku suka dengan penggunaan kosa kata yang berbentuk humor bersahaja. Aku banyak part yang buat aku senyum sorang-sorang. Cuma tak ada elemen tertunggu-tunggu apa akan berlaku pada muka surat seterusnya kerana bagi aku jalan ceritanya mendatar. Ada beberapa part berahi, tapi tak boleh fight Cekik. Kah kah kah. Kesimpulannya aku suka kosa katanya cuma jalan ceritanya agak bosan. Baca dulu, jangan terpengaruh dengan aku.

2 comments:

  1. orang kata kena baca buku nih pelan-pelan. aku pun baca pelan-pelan. tapi aku mana nak tahan hati aku, aku baca laju-laju sebab nak bagi habis cepat.

    ReplyDelete
  2. ghost writer : Entahlah aku tak paham atau buku ni tak paham aku.

    ReplyDelete