Wednesday, May 23, 2012

PTP-Tipu BAHAGIAN 3

Ulasan debat PTPTN antara KJ dan Rafizi.


Bagi pemerhatian aku tadi, kedua-dua pihak ada point-point sendiri. Cuma KJ banyak kali keluar tajuk. Jadi macam debat PR vs BN pula. Banyak menggunakan emosi.


Lepas dan semasa debat banyak status muncul di facebook mengikut fahaman masing-masing. Cuma satu yang aku musykil: aku boleh terima kalau kerajaan tak mahu bagi pendidikan percuma, tapi kalau pelajar yang tak mahu pendidikan percuma aku rasa macam pelik juga.


Memang hutang harus dibayar walau tidak dituntut. Namun, hutang PTPTN adalah antara kita dan kerajaan. Sekiranya kerajaan menghapuskan hutang tersebut, maka dengan erti kata mudah kita sudah tidak berhutang bukan? Sape tak nak kalau hutang riban-riban tak payah bayar weh?!


Ok lah. Aku tunggu yang ini pula.

Nota kaki: Aku tetap dengan pendirian aku: pendidikan percuma untuk rakyat dan PTPTN tidak dihapuskan sebaliknya ditukar kepada pinjaman peribadi pelajar.

No comments:

Post a Comment