Tuesday, April 24, 2012

PTP-Tipu BAHAGIAN 2


Karangan dibawah adalah merupakan komen balas aku kepada seorang pembaca untuk karangan PTP-Tipu bahagian pertama. Kerana komen aku yang yang agak panjang maka aku post je sebagai entri. Kah kah kah. 

Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan hasil bumi. Dan ini terbukti apabila kita dijajah pada suatu masa dahulu semata-mata kerana hasil bumi kita. Antara sumber ekonomi kita adalah minyak. Saya rasa semua sedia maklum bahawa kualiti minyak kita adalah lebih bagus maka minyak kita dijual dan kita membeli minyak dari negara lain untuk keperluan kita. Hal ini juga bermakna harga minyak kita melebihi harga minyak yang kita beli tersebut bukan? Dan sekiranya harga minyak dunia naik semestinya kita diantara negara yang mendapat keuntungan, dalam erti kata lain harga meningkat pendapatan meningkat. Dan untuk pendapatan dari hasil minyak sahaja pada 2010 adalah RM59.813bilion. Itu belum lagi pendapatan dari sumber lain. 

Secara purata, kos PTPTN untuk membiayai pelajar setiap tahun adalah sebanyak lebih kurang RM3bilion. Itu adalah jumlah pinjaman bukan jumlah yuran. Dan jika cuma jumlah yuran sahaja yang diambil kira, angkanya pasti lebih kecil. Dengan jumlah pendapatan pendapatan negara yang lebih kurang RM150bilion setahun agak mustahil sekiranya gagal membelanjakan kurang dari RM3bilion setahun untuk kebahagiaan rakyat, sedangkan mampu membahagiakan pemerintah dengan gaji yang cukup besar dan mengadakan program-program yang tidak perlu yang menuntut belanja besar. 

Bagi saya PTPTN masih juga wajar namun itu terletak 100% atas tanggungjawab pelajar seperti pinjam peribadi yang sedia ada. Cuma yang ditanggung kerajaan hanyalah yuran sahaja. Maksud saya ia bukan lagi berselindung disebalik membantu pelajar, melainkan sebagai satu pinjaman biasa yang layak dipohon pelajar. Memang benar sekarang pun ia terpulang pada pelajar samaada untuk membuat pinjaman atau tidak, tapi dek kerana ia menjadi keperluan seperti gula, beras dan petrol maka mahu atau tidak terpaksa meminjam untuk membayar yuran yang mahal. 

Untuk pinjaman-pinjaman lepas pula bagi saya masih perlu dibayar peminjam cuma jumlah pinjaman harus ditolak dengan jumlah yuran dan bunganya. Manakala biasiswa masih boleh diteruskan seperti biasa sebagai satu imbuhan atau hadiah sara hidup kepada pelajar cemerlang. 

Dan untuk masalah siswazah akan hilang semangat dan dorongan untuk cemerlang, saya rasa itu bukan masalah yang harus diperbesarkan. Sepertimana sekarang, masa depan pelajar tetap terletak pada bahu mereka. Konsep repeat paper, extend semester dan dismiss masih ada. Pembelajaran masih berjalan seperti biasa. Dan kemasukan ke IPTA/IPTS masih disaring seperti biasa. Ini bermakna dalam erti kata mudah: masuk U bukan senang, kalau kau malas, kau masih berisiko dismiss atau repeat. 


No comments:

Post a Comment