Thursday, April 19, 2012

SELANGKAH KE ALAM DEWASA

Sudah berapa hari aku menunggu berita dari Kak Suzi. Bukan kata panggilan telefon, khidmat pesanan ringkas pun haram dihantarnya. Oleh itu petang tadi aku nekad. Apa nak jadi pun jadilah. Soal duit jangan dibuat main. Apakejadah dapat duit lepas tu diam. Masuk MLM pun dapat produk kesihatan. Ini tidak, lepas tunggu suruh tunggu lagi.

Maka selepas perjumpaan dengan supervisor untuk projek tahun akhir, aku sediakan apa yang patut. Parang kontot, siap. Buku lima, siap. Kayu 2x4, siap. Sempat juga aku singgah dekat kafe beli cekodok dua ringgit sebagai bekal. Sebelum memulakan perjalanan menuntut hak, aku hantar sekeping khidmat pesanan ringkas yang angresif tapi manja kepada buah hati.

B, gua pegi gegar Kak Suzie kejap. Lu wish gua luck ok!

***

Dari balik pintu kaca ber-tinted gelap aku perasan Kak Suzie sedang memerhatikan gerak geri aku. Dengan langkah yang mantap aku menguak daun pintu pejabatnya. Kak Suzie memandang aku dengan gelisah. Dari senyum yang dibuat-buatnya aku tahu dia pasrah kalau hari itu adalah hari terakhir beliau meng-update status Facebooknya. Dia cuba memulakan diskusi dengan lawak ringan dari rancangan Super Spontan episod lepas.

***

Tet tet tet!

"B, sayang dah dapat lesen L. Yeay!"

1 comment: