Sunday, August 26, 2012

REBIU: STEREO GENMAI

Serius mulanya aku tak tahu bagaimana untuk rebiu buku ke-4 dari Ridhwan Saidi ini. Ceritanya sekejap kesana, dan sekejap kesini. Membuatkan pembaca sedikit konfius dan harus membaca dengan khusyuk dan tawadaq untuk mengelakkan dari tidak faham sepatah haram.

K.M.Raslan terperangkap di Pavilion di dalam kontinuum idea-mimpi. Dia mencari D., teman wanitanya yang menghilang ketika sedang menonton wayang. Pencariannya menemukan dia dengan beberapa orang, antaranya Delia dan Saadah.

Disebalik spek Rayban D. ternyata dia tidak mempunyai mata kerana wataknya dalam Stero Genmai yang masih belum sempurna. K.M.Raslan terpaksa mencari mata untuknya agak D. kembali kepadanya, namun akhirnya berpaling tadah. Watak sesebuah novel mungkin nampak sempurna pada luarannya, namun disebalik Rayban siapa yang tahu.

Aku juga suka watak Saadah dan geng Anak Argot dalam novel ni. Watak mereka agak sinikal dan aku rasa boleh dijumpai setiap kali pesta buku atau acara yang aku klasifikasikan sebagai 'indie'. Secara jujur aku ada teman spesis begini. Bagi mereka sesebuah buku itu adalah termasuk dalam golongon berat setelah sekelompok manusia melabelkan sebagai berat. Dan mereka membacanya semata-mata dikatakan bahan bacaan berat. Sedangkan tidak pula mereka faham isi kandungannya melainkan sebagai penambah koleksi di rak buku.

Teori evolusi manusia juga agak menarik bahawa sebelum manusia kita adalah komodo. No wonder la manusia dan telur tak dapat dipisahkan. Lagi-lagi sewaktu kenduri kahwin.

K.M.Raslan membawa pulang Dahlia, teman ilusinya semasa kecil kedunia realiti yang banyak membantunya di dalam kontinuum idea-mimpi. Mereka berkahwin dan dikurniakan cahaya mata berupa sebuah buku, Stereo Genmai. Dalam diam-diam G. menyimpan hasrat untuk terbang dan pergi.

Walaupun pemilihan kata agak berbelit namun aku suka cara Ridhwan Saidi berinteraksi dengan pembaca. Ada unsur humor dalam setiap babak. Aku suka bila watak-wataknya membuka mulut, maksud aku lenggok bahasanya. Bersahaja tapi sinikal. Imaginasinya terlalu tinggi. Tidak dapat dicapai dengan hanya menonton slot Adik di 9. Kesimpulannya buku ini adalah 'umpama mimpi dalam mimpi' nyanyian Damasutra. 

Tanpa disedari aku ternanti-nanti novel terbaru Ridhwan Saidi.

No comments:

Post a Comment