Thursday, April 26, 2012

REVIEW: JALAN RAYA POS, JALAN DEANDELS


Buku karya Pramoedya Ananta Toer ini menyingkap tentang pembangunan Jalan Raya Pos atau lebih dikenali dengan Jalan Deandels, iaitu jalan raya sepanjang 1000 kilometer sepanjang utara pulau Jawa, dari Anyer hingga ke Panarukan. Dalam buku ini Pram mengungkap cerita-cerita disebalik setiap daerah yang dilalui Jalan Deandels. 

Jalan raya ini dibangunkan pada tahun 1808 dalam masa setahun sahaja oleh Deandels, iaitu Guberbur Jenderal Hindia Belanda semasa awal kedatangannya. Beliau terkenal sebagai seorang yang bengis, kejam dan tidak ada tolak ansur. Dan dari situ bermulalah penderitaan dan kesengsaraan yang dialami penduduk Indonesia. Semasa kekuasaannya perbudakan telah dibiarkan terus berjalan, kerja tanam paksa juga ditambah dan korupsi terus menjadi-jadi. 

Penduduk dikerah dalam pembinaan Jalan Raya Pos, dan hasilnya berpuluh ribu rakyat meninggal sepanjang tempoh pembinaan ini kerana kelaparan, seksaan dan penyakit. Namun begitu kematian ini tidak pernah dicatatkan memandangkan golongan bawahan ini dianggap tidak berkepentingan. Hasil kerja tanam-paksa juga tidak pernah dinikmati oleh rakyat. Hanya 1/14 dari hasil tanaman ini yang dinikmati rakyat sekeluarga manakala 13/14 lagi menjadi milik kerajaan penjajah. Akibat kelaparan dan malaria, mayat-mayat bergelimpangan dijalanan namun pembinaan Jalan Raya Pos dan kerja tanam-paksa terus dijalankan. 

Dalam buku ini dapat dilihat, sekalipun kita sebagai sebuah negara yang kaya dengan segala hasil bumi, namun kita yang sebenarnya memiliki kekayaan itu sering tertindas dan melarat.

1 comment:

  1. oh. ini buku rare! puas aku cari merata tapi tak jumpa.

    ok. cemburu. =)

    ReplyDelete