Wednesday, May 2, 2012

REVIEW: PUISI-PUISI RENDRA


Rendra atau nama sebenarnya Willibrordus Surendra Broto Rendra lahir di Solo pada 7 November 1935 adalah penyair terkemuka dari Indonesia yang diberi jolokan Burung Merak. Beliau banyak menulis puisi, cerita pendek dan drama sepanjang hidupnya. Demi Orang-orang Rangkas Bitung dan Doa Seorang Pemuda Rangkas Bitung di Rotterdam adalah dua buah puisi yang sangat terkesan sehingga ia pernah diharamkan pada 1990. Beliau meninggal pada 6 Ogos 2009 di Depok. 

Secara jujurnya aku kurang membaca puisi berbanding novel. Kerana itu buku ini terletak dirak buku dalam waktu yang agak lama sebelum aku menyelak setiap lembarnya. Pun begitu, bagi aku Rendra adalah sebaris dengan penyair-penyair tersohor Indonesia seperti Chairil Anwar, Wiji Thukul dan Goenawan Mohamad. 

Buku ini memuatkan 45 buah puisi terbaik tulisan Rendra. Bagi aku tulisan-tulisannya lebih bersifat kerakyatan apabila dengan lantang menimbulkan persoalan kebenaran dan kesedaran tentang kemanusiaan terhadap sistem yang menindas rakyat marhaen. Puisi-puisi banyak menceritakan dari kaca mata rakyat miskin, kelaparan dan tertindas. Beliau mengutuk sistem pemerintahan yang pincang dalam negaranya yang mana sikaya makin kaya raya dan simiskin terus melarat. 

saya melihat 
negara-negara maju memberikan bantuan ekonomi. 
Dan sebagai hasilnya 
banyak rakyat dari negara berkembang 
kehilangan tanah mereka, 
supaya orang kaya bisa main golf, 
atau supaya ada bendungan 
yang memberikan sumber tenaga listrik 
bagi industri dengan modal asing. 
Dan para rakyat yang malang itu, ya Tuhan, 
mendapat ganti rugi untuk setiap satu meter persegi dari tanahnya 
dengan wang yang sama nilainya 
dengan satu pak sigaret bikinan Amerika.

No comments:

Post a Comment