Sunday, April 1, 2012

REVIEW: CEKIK (FIXI)


Agak menyirap juga apabila buku ini tidak ditemui di kedai-kedai buku besar seperti Popular dan MPH. Setelah membaca buku ini baru aku tahu kenapa ia sukar ditemui. Dan kerana itu juga buku ini merupakan novel terakhir dari 10 novel terawal Fixi yang aku baca.

Warith merupakan seorang remaja lelaki, berusia 14 tahun ketika melarikan diri ke Bandar. Mempunyai sejarah hitam iaitu diliwat bapanya ketika berumur 6 tahun. Pada hari dia lari dari rumah, sebelumnya dia sedang menonton video lucah kepunyaan bapanya sehinggalah tiba-tiba bapanya muncul dihadapannya. Di Bandar dia bertemu Suria yang seterusnya menjadi kekasihnya dan tinggal bersama disebuah rumah. Sehinggalah pada suatu hari setelah dua tahun berlalu, dia menerima panggilan bahawa ayahnya meninggal dunia dan memaksanya pulang ke kampung. Persoalan akhirnya terungkai siapa Warith, Suria dan bapanya, Said.

Aku agak pelik juga sebenarnya ketika membaca buku ini. Seakan-akan ada dua orang penulis. Sekejap lenggok bahasa terlihat serius dan baku dan sekejap lagi buat kau gelak sorang-sorang. Lagi satu, aku agak pening sedikit apabila setiap bab yang berbeza diceritakan dari sisi watak yang berbeza. Hasilnya penulis turut pening apabila Anton sekejap guna ganti nama 'aku' sekejap guna 'I'. Jalan cerita yang terlalu sarat dengan unsur-unsur erotis dan terlalu jujur membuat pembaca seperti aku tersipu-sipu. Ada banyak bahagian yang aku suka dan membuat aku terkekek-kekek. Antaranya surat-surat Zaid kepada Suria. Kesemua 10 suratnya buat hidup aku ceria dan dihiasi gelak tawa. Ketika Anton bercerita tentang pertemuan pertamanya dengan Suria juga agak banyak babak pecah perut bagi aku. Selain itu lawak-lawak spontan yang banyak menghidupkan buku ini.

Kesimpulan: Buku ini agak pening sedikit tapi masih bagus untuk dibaca. Peminat Zombijaya pasti memilih buku ini.


No comments:

Post a Comment