Sunday, March 25, 2012

REVIEW: ANAK SEMUA BANGSA (TETRALOGI BURU #2)



Buku kedua dari Tetralogi Buru. Setelah Annelies dibawa ke Nederland, Nyai telah memerintahkan Panji Darman untuk mengikuti memandangkan Nyai dan Minke dikenakan tahanan rumah. Diatas kapal, Panji Darman berjaya merapati Ann dan menjalankan amanat Nyai supaya menjaganya. Melalui surat dia terus menerus melapor perkembangan Ann kepada Nyai dan Minke. Sehinggalah pada satu hari dia memberitakan kematian Annalies.

Kesedihan ini telah membawa Minke dan Nyai kepada keluarga Sastra Kassier iaitu abang Nyai. Sebelum itu Jean Marais terus menerus memujuk Minke supaya menulis dalam bahasa Melayu. Disana, Minke secara tidak sengaja bertemu dengan Trunodongso, seorang petani yang sedang dicabul hak dan tanak miliknya. Demi membuktikan pada Jean dan Kommer bahawa dia boleh menulis dalam bahasa Melayu, Minke cuba menulis kisah pencabulan hak Truno. Namun tulisannya ini dibidas Nijman, yang ternyata membidas Minke membuat tuduhan tanpa bukti melalui tulisannya. Dan ternyata koran itu dibiayai untuk kepentingan syarikat gula yang cuba dilawannya. Malah dia cuba mengaitkan Minke dengan Khouw Ah Soe, seorang aktivis pergerakan Tionghoa. Dari Nijman dan Trunodongso terbongkar bahawa modal dan kekayaan keluarga Nyai selama ini merupakan hasil penindasan petani miskin tersebut.

Setelah kedatangan keluarga Trunodongso menemui Minke dan Nyai untuk mendapatkan perlindungan, Nyai memerintahkan Minke sepaya berangkat ke Betawi untuk melupakan segala keperitan dan melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan. Tetapi ketika kapal berlabuh di Semarang seorang polis membawanya kembali ke Wonokromo, rumahnya. Berbagai perkara berlaku dalam masa yang singkat memaksa Nyai memanggilnya pulang. Robert Mallema meninggal kerana penyakit berjangkit dari pelacur yang dilanggannya. Dia sempat mengutuskan surut maaf kepada Nyai, Minke dan Ann, dan menerang letak duduk perkara sebenar. Malah dari suratnya juga menyatakan dia mempunyai anak luar nikah dengan Minem, pekerja Nyai. Perbicaraan diteruskan dan ternyata semua hak keluarga Mellema tetap menjadi milik anak sahnya Maurits Mellema. Semasa kedatangan Maurits, Nyai, Minke, Jean, Kommer dan Darsam telah menyambutnya dengan sebuah 'pesta'.

"Kehidupan ini seimbang, Tuan. Barangsiapa hanya memandang pada keceriannya saja, dia orang gila. Barangsiapa memandang pada penderitaannya saja, dia sakit" ― Pramoedya Ananta Toer (Anak Semua Bangsa)

No comments:

Post a Comment