Thursday, February 23, 2012

REVIEW: JERAT (FIXI)



Sebuah lagi novel Fixi, kali ini tulisan Dayang Noor yang berjaya gua habiskan. Shereen terselamat dari sebuah kemalangan yang dirancang. Sesedarnya dari koma, dia dapati dirinya cedera teruk dan turut meragut ingatannya. Di hospital dia berkenalan dengan Tash yang patah kedua kakinya akibat kemalangan juga. Beberapa bulan selepas itu dia kembali bertugas dan berkenalan dengan susuk-susuk yang pernah dikenalinya dulu seperti Rizwan, Adele dan teman sepejabat yang lain. Disamping mencari identitinya dia turut berusaha untuk membongkar kejadian sebalik sebuah tender IT yang bernilau RM400 juta yang menyebabkan dirinya hampir terbunuh. Terlalu banyak istilah-istilah IT yang digunakan dalam novel ini menyebabkan warga marhaen seperti gua termanggu-manggu. Jalan cerita yang agak bagus dan tidak membosankan. Walaubagaimanapun gua mengharapkan sesuatu dari penamatnya. Maksud gua, gua mengharapkan sebuah ending yang tak disangka-sangka tentang siapa sebenarnya dalang semua kejadian tersebut. Hal ini kerana dipertengahan novel penulis sudah menunjukkan siapa dalang terbabit. Tapi gua ingat penulis saja mengalih perhatian pembaca, rupa-rupanya betul. Celaka. Jika tidak dikira siapakah dalang sebalik semua kejadian, bagi gua ending nya bagus. Kesimpulannya novel ini tidak sesuai buat mereka peminat happy ending. Kah kah kah.

No comments:

Post a Comment