Wednesday, June 1, 2011

AKU, DIA DAN SEGELAS MINUMAN BERALKOHOL

Kehadapan Appleku yang diingati selalu,

Tidak pernahku impikan untuk bertemu bidadari sejak pertama kali menjejakkan kaki ke syarikat OCK Setia. Minggu pertama aku langsung tidak menyedari adanya bidadari yang berlegar di ruang lingkup syarikat telekomunikasi itu. Minggu kedua aku ditukarkan ke department lain, ya tingkat yang sama dengan kau.

Hari itu Selasa, hari kedua aku di department baru. Tiba-tiba dari celah fail-fail yang menimbun di atas mejaku, tumbuh bunga-bunga kecil. Banyak. Dinding-dinding pula menjalar orkid-orkid pelbagai jenis dan warna. Ruang pejabat bertukar merah jambu. Disatu sudut aku lihat bidadari bersayap kupu-kupu terbang lincah kesana kemari. Dan aku, orgasm dalam cinta.

Sayang,

Masih ku ingat lagi pertama kali kita berbicara. Kau minta tolong letakkan fail ditempat yang tak dapat kau capai. Hatta Caroline Lufkin sekalipun tidak dapat menandingi suara yang mencairkan itu. Gadis yang berambut pendek, persis watak wanita muda yang berjaya seperti yang selalu ditayangkan didalam slot Samarinda TV3, bibir yang mungil, mata lincah yang seringkali menangkap mata aku yang selalu curi-curi pandang kau, dan oh ya aku suka lesung pipit itu. Kau punya pekej lengkap sayang. Lebih dari cukup untuk menyertai program realiti tv.

Tapi tadi semuanya berubah. Kau tak masuk kerja. Dari cakap-cakap mereka aku tahu kau ada mesyuarat ditempat lain. Petang itu sepulang dari kerja aku nampak kau direstoran sebelah pejabat. Bersama teman-teman sekerja mengikut perkiraan aku. Didepan kau ada segelas air. Dari warnanya aku tahu itu minuman beralkohol yang entah apa jenamanya. Kau nampak terkejut melihat aku. Mata kau sayu. Dari mata kau, aku tahu ia cuba mengatakan "maafkan aku sayang". Aku mempercepatkan langkah. Mata hatiku mula bergenang manik-manik putih.

Kini aku sedar. Sepatutnya aku terima sejak pertama kali mengenali kau. Bahawa nama kau Apple Ong bukan Apple Binti Sulaiman atau Apple Binti Munawer.

Selamat tinggal sayang.

3 comments:

  1. haha. pasti itu perempuan ke tak?

    ReplyDelete
  2. Apple Ong bleyh convert jadi Appleiah Abdullah ape......
    (^_^)

    ReplyDelete
  3. Nveil : kompem lah! bos gua tu kah kah kah

    Zarisa : tak apalah. terima kasih sahaja.

    ReplyDelete