Wednesday, June 15, 2011

ROKOK NAN SEBATANG

Melihat kepada rokok berjenama SAAT yang disedut oleh rakan gua itu hari membuatkan gua mengimbau kenangan lalu.

Dulu time dekat Penang, hidup gua susah. Nasib baik nasi protein RM1.50 sahaja. Dapat jugalah gua meneruskan kehidupan. Sekali-sekala dapat juga pekena char kuey teow pokok besaq dengan rojak pasemboq. Kalau air pula, kopi ais Abang Din menjadi pilihan gua. Kopi Penang betul-betul ho liao!

Entri kali ni bukan tentang sajian makanan best yang boleh anda dapati di negeri Pulau Pinang. Itu cuma intro.

Seingat gua, diawal kemunculan rokok berjenama SAAT dahulu, bukan dahulu sangatlah, dalam 5 tahun yang lalu, tatkala ia masih suci dari dunia kapitalis, sekotak 14 cumalah berharga RM2.50. Manakala Dunhill pula boleh dibeli secara batang by batang dengan harga RM0.40.

Berbalik kepada cerita SAAT, dahulu hidup gua susah kerana PTPTN cuba mensabotaj gua dan berkomplot dengan UiTM untuk menggagalkan gua. Celaka juga hidup tanpa pinjaman, jauh sekali biasiswa. Tapi mujurlah ada biasiswa FaMa yang tak jemu sponsor gua. Selain itu ada juga kadang-kadang gua pergi jadi kuli.

Kalau beli SAAT 14, gua pancung 3. Gua, Lazim dengan Kerel. Seorang dapat 4 batang. Ada lagi belen 2 batang. Part 2 batang ni yang paling mencabar sebenarnya. Tersilap sedikit dalam upacara pembahagian, pertumpahan darahlah jawabnya. Dekat dinding sudah ada ukuran pembahagian mengikut piawaian. Ukuran ini dibuat oleh Kerel dengan pembaris bersaksikan gua dengan Lazim. Kalau Surya dia pakai ukuran lain pula. Selepas diukur kepada 3 bahagian, pensel akan digunakan untuk menanda sempadan masing-masing. Pen tidak dibenarkan sama sekali kerana bimbang membawa implikasi kepada otak.

Sekarang ni harga nikotina melambung tinggi dipasaran dunia. Itu hari kaum perokok dekat Trinadad and Tobago buat mogok lapar membantah kenaikan harga rokok. Gua dengar minggu depan Solodariti Perokok Malaysia (sePAM) nak berarak dari Johor Bahru ke Pasir Mas untuk menghantar memorandum kepada Ibrahim Ali tentang bantahan kenaikan harga rokok dan membantah rasuah dalam rampasan rokok kapal. Berdebar-debar juga gua tunggu minggu depan.

"kami mendesak kerajaan Melesia mengembalikan royalti rokok kepada rakyat!" - sePAM


Gambar hiasan.

1 comment:

  1. setiap hati perokok terdetik rasa nk berenti kan
    hahha


    gua tanak mati hensem
    hahhah

    ReplyDelete