Saturday, September 18, 2010

RAYA DI ERA SIBER

seawal 6.30 pagi lagi gua dah cerah bijik mata. bangun pagi itu tidak sesukar bangun ashur. tidak perlu abah gua kejutkan. tidak perlu mak gua umpan dengan air ho ho horlick. gua capai tuala yang tersidai kemas dipenjuru katil. abah gua kelihatan sedang memotong nasi himpit menjadi kubus-kubus kecil mengikut piawaian saiz yang ditetapkan majlis hari raya. mak gua pula sibuk mengacau kuah kacang yang sedang menggelegak kecil dari atas dapur.

selesai mandi dengan tangkasnya gua mengenakan baju malayu cekak musang kaler hijau daun pisang yang digosok rapi oleh mak gua subuh tadi. gua pekena juga sampin dan songkok tinggi bagi tampak bergaya seperti awie yang tengah naik ketika itu. gua tersenyum puas sambil berbisik kepada diri sendiri "kita ada misi,". gua pekena dulu nasi himpit dengan teh o hasil air tangan mak gua. fuh ternyata masih kick. sebelum semayang raya gua bermaafan dengan abah dan mak gua dulu. cium tangan lama-lama sikit dapat duit raya pertama.

selesai semayang raya gua terus kerumah nenek gua. kutip angpau gambar masjid, ketupat dan kartun yang tengah jadi trend ketika itu dari pakcik makcik gua. duit gua masuk wallet, angpau gua sedekah dekat adik gua. gua mula bergerak dengan tangkas kerumah pak hamid sebelum kanak-kanak lain mendahului gua. basikal handle tinggi gua bergerak lincah dijalan merah. gua tetamu pertama. dapat angpau merah dalam ada singgit gua chow. tanpa melengahkan masa gua kerumah tok penggawa. sebelum dapat angpau gua pekena sate dulu. bukan selalu pekena sate time tu. gua sambung misi gua kerumah kak nik, pak su car, jali rumah kuning, cikgu semail, mek yah, pok nik dan sekitarnya. menjelang zuhur gua balik rest dulu. sambung balik pukul 2.

***

tapi itu cerita 15 tahun lepas. raya tahun ni gua bangun pukul 11.30. terlepas semayang raya lagi macam tahun lepas. lepas mandi gua pekena nasi himpit dengan air berkabonat. sarung baju melayu kaler biru, gua pekena muzika aidilfitri dekat tv.

3 comments:

  1. hahaha...best kn time dulu..g redah umah orang sbarang rilex je...
    kalo skrg ni mau tak kena maki sebakul dua...hahahaha

    ReplyDelete
  2. sizuka[Izzati] : selamat..

    joyah sepot : jgn nk maki sgt la raya2 ni..

    ReplyDelete