Thursday, July 30, 2009

REVIEW MARYAMAH KARPOV

ahirnya abis gak gua baca buku last tetralogi laskar pelangi, maryamah karpov. time baca buku ni gua asik teringat kat member-member gua yang tergelak sakan time tengok scene mahar nyanyi lagu seroja dalam cite laskar pelangi. sebenarnya buku ni da kuar beberapa bulan lepas tapi gua baru je dapat baca buku ni. takpe lambat sikit yang penting persoalan gua dah terjawab.

dalam buku ni ikal dah habis belajar kat paris pastu balik ke belitong. banyak cerita berlaku dalam buku ni. antaranya zakiah yang tak pernah nak layan arai sejak sekolah tiba-tiba hantar surat kat arai suruh jemput dia kat airport. penantian bertahun-tahun arai akhirnya berakhir dijinjang pelamin dengan zakiah. heppy ending untuk arai.

selain tu belitong turut mengalami beberapa perubahan. antaranya penubuhan klinik gigi yang didoktori oleh dr diaz. selama setahun dr diaz tak dikunjungi pesakit kerana mentaliti penduduk kampung yang lebih mempercayai a put, dukun gigi. akhirnya arai mencetus revolusi apabila menjadi pesakit pertama. itu pun kerana kuasa cinta a ling. selapas tu penduduk kampung mula mempercayai dan menerima dr diaz.

klimak (nota : klimak bukan orgasm) buku ini adalah apabila ikal membina sebuah perahu semata-mata untuk mencari a ling di batuan. semua nya bermula ada mayat hanyut di belitong mempunyai tatu kupu-kupu, tatu keluarga a ling. ikal nekad membina perahu dengan tulang empat kerat nya demi mencari a ling. pelayarannya bersama mahar, kalimut dan chung fa bermula dengan masing-masing punya objektif sendiri. dalam pelayaran banyak halangan yang mereka tempuh dan ramai manusia mereka jumpa. antaranya tuk bayan tula, dayang kaw dan tambok.

adventure gila syial. lu baca la sendiri buku andrea hirata ni. yang tak tahu kena baca dulu laskar pelangi, edensor ngan sang pemimpi kerana ini adalah tetralogi. abes dah....




8 comments:

  1. lu beli buku2 tu semua harga berapa?

    nak compare harga sket..

    ReplyDelete
  2. de stok x?kalo de bwk r nnt..nk bc gak...

    ReplyDelete
  3. gua nak angkut balik msia ni..
    dari indon..kalau harga sini lagi mahal.
    gua nak up sket la harga asal..
    ngeee~

    ReplyDelete
  4. memang besssssssssttttttttttt!!!

    ehhheeeeeeeee... luv watak mahar... =))

    ReplyDelete
  5. kalu ko sayang aku, bagi aku pinjam empat2 buku tuh..hahahaha!!!!

    ReplyDelete
  6. maryamah karpor.. pix tu saya kah.? wkakak

    nice suma mesti syok kalu ikut kisahnya... suek tgok cover 1 n 2

    ReplyDelete
  7. choopp sekali lagi.. hahaha nama zakiah itu. sayalahh.. yerrr ^_^

    ReplyDelete
  8. cam arem.. byk giler buku dia asal wa tak tahuuuuuuuuuu..ahhhh!! kene daptkan!!!

    ReplyDelete