Saturday, August 25, 2012

REBIU: LICIK


'Licik' merupakan novel terbitan Fixi hasil usahasama dua orang penulis iaitu Sham Hashim dan Julia Anne. Buku ini dimulakan dengan Alias, seorang duda yang kematian isterinya dan seorang ayah kepada anak perempuannya Fira. Hidupnya penuh dengan penipuan sehinggalah dia berjaya membuka sebuah perniagaan kecil-kecilan. Namun kemelesetan ekonomi pada waktu itu turut dirasainya dan akhirnya perniagaannya gulung tikar.

Alias dan Fira hidup melarat diibu kota sehingga pada suatu hari Alias bertemu dengan Sazila. Perhubungannya dengan Sazila menjadi semakin intim dan memberi keuntungan kepada Alias. Hingga akhirnya dia mengaut semua aset Sazila dan Sazila membunuh diri kerana tidak dapat menerima kenyataan. Namun pada suatu hari adik Sazila iaitu Rais yang selama ini menyamar sebagai pembantunya menuntut bela dan ini merubah hidup Alias. 

Fira membesar sebagai seorang gadis yang cantik. Darah penipu mengalir dalam pembuluh darahnya dan dia meneruskan 'pekerjaann'ayahnya setelah bertemu Sadik. Targetnya adalah golongan extra-kaya yang tamak dimana hasil kekayaan mereka datang dari sumber yang kotor. Ini kerana bagi Fira dan Sadik golongan ini lebih senang dijerat. Seorang demi seorang mangsa yang berjaya mereka umpan-jerat-lari oleh mereka dan keuntungan dibahagi sebanyak 60-40 dimana Fira adalah pelaku utamanya. 

Penipuan mereka berjalan lancar dan memberi kekayaan berjuta-juta kepada mereka. Namun pada suatu hari Sadik ternyata berpaling tadah setelah Fira meyatakan hasrat untuk meninggalkan segala kegiatan tersebut. 

Aku rasa buku ini bagus tapi memandangkan aku tidak berapa gemar dengan buku atau filem tentang perebutan wang ringgit juta-juta maka dimata aku buku ini tampak membosankan. Ini yang aku panggil slot Samarinda TV3. Dunia orang kaya, dunia wang. Baca dulu, jangan terpengaruh dengan komen aku. Pendapat kita mungkin berbeza. Kepada wanita-wanita tak sedar diri diluar sana yang teringin memakai kasut Perada atau tas Lewis Vuitton bolehlah cuba belajar skill dari Fira dalam novel ini.

1 comment: