Saturday, August 25, 2012

REBIU: BISIK


'Bisik' adalah novel psycho-misteri karya Syaihan Syafiq terbitan Fixi. Buku ini menceritakan tentang seorang lelaki bernama Mikael yang berpindah kesebuah pangsapuri di Bangi setelah kematian teman serumahnya, Amran. Amran terbunuh setelah terjatuh dari pangsapurinya ketika cuba menyerang Mikael dan perkara ini menghantui Mikael dari hari ke hari. Selain itu dia turut dihantui suara yang seringkali seperti berbisik ketelinganya.

Dirumah baru, dia tinggal bersama Nazzman yang pada awalnya cukup misteri kerana tidak pernah melihatkan dirinya. Namun dia cuba meneruskan kehidupan seperti biasa; pergi kerja, balik kerja, lepak dengan Shah dan Julia. Sehingga akhirnya dia mulai rapat dengan Suraya, bekas teman wanita Amran. Hubungannya dengan Julia berjalan hingga ketahap intim dan pada suatu pagi dia mendapati Julia mati disebelahnya. Dengan bantuan Nazzman, dia berjaya 'melupuskan' mayat dan bukti kematian Suraya.

Setelah kematian Suraya, dia menjadi anak ikan kepada Ayu iaitu rakan kongsi Julia dan Suraya. Ayu merupakan seorang wanita berumur yang kaya raya dan menjadikan Mikael sebagai tempat melampiaskan nafsu dengan bayaran yang cukup mahal. Hingga pada satu hari Mikael membunuh Ayu setelah sebuah pertengkaran dan meninggalkan mayatnya di tandas hotel.

Kemuncak cerita adalah apabila ayah Suraya menyedari akan kehilangan anak perempuannya dan dia telah menghubungi Julia. Mikael yang sudah separuh gila dengan kematian Ayu semakin terbeban dengan kematian Suraya yang mula terbongkar. Dia menghubungi Julia supaya datang kerumahnya namun Julia ditangkap oleh Nazzman dan didera olehnya. 

Bagi aku buku ini cukup-cukup psycho. Cuba elakkan membaca ditempat gelap untuk mengelakkan dari tidak memahami jalan cerita. Sebenarnya aku dah dapat agak siapa sebenarnya Nazzman dan peristiwa di Tesco menguatkan lagi andaian aku. Kalau penulis tak cerita yang Nazzman mengelak untuk berjumpa Shah dan Julia aku rasa andaian awal ni tak akan timbul. Namun begitu elemen misteri nusantaranya masih berlangsung dengan bagus. Ada elemen persahabatan, seks dan hamba wang. Cuma aku tak berapa nampak kenapa novel ini diberi tajuk 'Bisik' memandangkan suara yang berbisik itu cuba beberapakan kali sahaja muncul dalam novel ini. Cara penulis bercerita dari dua sisi iaitu Mikael dan Nazzman cukup membuatkan aku pening dan berfikir sejenak sebelum ke mukasurat seterusnya. Kesimpulannya, masih sebuah novel psycho-misteri yang bagus. Kalau ia difilemkan, aku harap Sarah Ali dapat lakonkan watak Shah; suara dia seksi nok!

No comments:

Post a Comment