Sunday, June 5, 2011

PENETAPAN MEREK INDIVIDUALITI DAN ACUAN BUDAYA MORALISASI

Peh gempak juga tajuk gua.

Gua sebenarnya baru pulang dari sebuah pesta muda-mudi disebuah ibu kota terkemuka di Selangor Indera Kayangan. Tatkala memandu sebuah pacuan dua roda berjenama Ekali5, hati gua seraya berkobar-kobar mahu segera sampai rumah dan terus menggentel papan kekunci komputer lipat jenama Sony Vaio gua.

Trendy atau kebetulan?

Nah tak mungkin kebetulan apabila satu kelompok manusia yang agak ramai melakukan perkara yang sama. Setidak-tidaknya hampir sama. Bukan semua. Tapi lebih separuh mengikut pemerhatian gua. (Nota: Bukan semua)

Ok begini. Mengikut pemerhatian gua dari pesta muda-mudi tadi, budaya indie amatlah bermaharajalela di negara satu Melesia sekarang. Sehinggakan Ibrahim Ali pun tidak dapat mengawal budaya yang semakin menular didalam bangsa ketuanan Melayu ini khususnya meskipun beliau mempunyai keris taming sari.

Lihat saja cara pemakaian mereka. Bagi yang bergender wanita boleh dibahagikan kepada 2 spesis. Spesis pertama adalah jenis berdarah panas dan bertudung. Manakala spesis kedua juga berdarah panas tetapi tidak bertudung. Jangan berahi. Jangan orgasm. Semacam ada satu acuan yang perlu mereka ikuti bukan. Cuma beza antara 2 spesis ini, spesis pertama mempunya aksesori tambahan dengan lilitan dan simpulan tudung yang mengelirukan orang banyak hatta pengakap sekalipun. Acuan yang gua maksudkan ini adalah apabila terpacul dari mulut longkang kamu "wah sungguh indie penampilan gadis itu". Hal ini terjadi kerana budaya ikutan. Bila yang mengikutnya zero maka tergolonglah dia didalam golongan trendy dan direjam. Walaupun kadangkalanya agak menyemakkan tapi harus gua akui, faktor kedua gua kepesta muda-mudi seperti ini adalah untuk menjamu mata gua dengan gadis-gadis seperti ini. Kah kah kah.

Kamu tahu apa itu zine? Kalau dulu zine-zine adalah wadah segelintir anak muda untuk bertukar informasi dan pendapat tentang muzik, sosial dan politik. Bilangannya juga agak rare. Sekarang apa yang gua lihat ramai juga yang mula menceburi bidang penulisan melebihi bidang program realiti tv. Sempat juga belek-belek di stall menjual buku-buku tadi. Kalau dulu Huzaiba Maximum Thinking tulis tangan tersusun molek macam ditaip, sekarang mereka ini tulis tangan berserta lenggok-lenggok macam kain batik. Ayat pula macam lirik Hujan. Seni campur indie. Sendie katanya. Kah kah kah. Ok gua bukan mahu mengkritik tulisan orang lain kerana tulisan itu hak masing-masing. Pandangan dan idea masing-masing. Cuma agak membebalkan apabila ia mengikut acuan yang sama.

Perihal kamera tak perlulah rasanya gua nak panjangkan disini. Kawan gua yang berkelulusan ijazah fotografi pernah mengatakan bahawa beliau malas menyedeng kamera kerana takut dilabel sebagai trendy meskipun beliau pernah menerima segulung ijazah dalam bidang berkenaan.

Risau juga kalau-kalau gua di ban oleh gadis-gadis hot dan mengiurkan ni. Maka dengan ini gua tamatkan dulu disini memandangkan hari pun sudah larut malam. Esok sebelum ayam berkokok gua harus persiapkan diri mengadap Raja Ibrahim Ali menyerahkan hati katak pisang 2 tempayan, lidah sesumpah kuning 44 helai, dan satu tempurung susu anak dara sunti berlesung pipit. Maka moleklah sungguh sekiranya gua beradu dulu dikamar yang nak kata empuk, macam kulit biawak, nak kata tebal, macam guni beras.

Salam satu Melesia.

No comments:

Post a Comment